Nikola meldte i går om en intensjonsavtale om integrering av GMs Hydrotec fuel-cell system i Nikolas semitrailere. I pressemeldingen står det videre at avtalen, som ikke er forhandlet ferdig, skal erstatte det tidligere omtalte strategiske partnerskapet med GM. Vi er ikke overrasket, og pressemeldingen fremstår som et dårlig forsøk på å pynte på dårlige nyheter.
Av Tor Klaveness
Nikola-kursen reagerte prompte med å stige kraftig i førhandelen på de amerikanske børsene mandag. Men etter hvert som investorene tok innover seg den nye intensjonsavtalen med General Motors egentlig innebar, startet et kraftig kursfall. Også norske NEL ble med i dragsuget. NEL-aksjen handlet opp 7 % intradag mandag, men raste på Nikola-nyhetene og endte så vidt i pluss.
I pluss endte ikke Nikola. Kursfallet ble voldsomt og aksjen raste fortjent 26,9 % til 20,41 dollar. Også etter børsens stengetid så investorene ut til å ville kvitte seg med Nikola-aksjer. I etterhandelen var selskapet ned ytterligere 5,2 % på mandag.
Både NEL og Nikola er forbundet med stor volatilitet, og hos nettmegleren Markets kan du gå både lang og kort i begge selskapene hvis du vil spekulere i den videre kursutviklingen.
|
Hindenburg rapporten trigger?
Vi påpekte for ikke lenge siden at den tidligere omtalte Hindenburg-rapporten kunne bli problematisk for Nikola, og at den kunne bidra til å velte partnerskapet med GM.
Mandagens melding tyder på at vi fikk rett, og Nikola har sannsynligvis visst om dette en stund. Blant annet ble partnerskapet med GM tonet ned under siste kvartalspresentasjon. I tillegg har GM snakket varmt om elbiler på nylige presentasjoner, så kanskje har de spurt seg som de faktisk trenger Nikola. Og det gjør de jo ikke. Med høye ambisjoner er det forståelig at de vil «kjøre solo».
Videoen ovenfor viser Nikolas første lastebil, Nikola One. Rapporten fra Hindenburg påstår at bilen ikke kunne kjøre for egen maskin, men derimot kun ruller ned en lang bakke. Nikola har aldri avvist påstanden, og avsløringen var trolig med på å stikke kjepper i hjulene for det opprinnelige partnerskapet med General Motors.
Hva nå Nikola?
Etter alt å dømme har Nikola gapt for høyt. Allerede før «Badger» (pickupen GM og Nikola skulle utvikle sammen) var det tvilsomt om Nikola hadde midler til å ferdigutvikle og sette de andre modellene sine i produksjon. Dermed ble det svært ambisiøst å satse enda hardere på elbilbølgen. Når var avtalen riktignok svært god for Nikola da den ville gi “…saving over $4 billion in battery and powertrain costs over 10 years and over $1 billion in engineering and validation costs”.
Til gjengjeld skulle GM få aksjer i Nikola for to milliarder dollar.
Så hva nå? Vel, Nikola påpekte under siste kvartalspresentasjon at selskapet har sikret seg all teknologi de har behov for gjennom strategiske partnerskap. Dermed kan Nikola fortsette å jobbe med sine andre modeller, forhåpentligvis med økt fokus.
Hva med NEL?
Nikola er en av norske NELs største kunder. Det at Nikolas partnerskap med GM nå ryker har ingenting å si for NELs kundeforhold til Nikola. NEL eier imidlertid rundt 1,1 millioner aksjer i Nikola. Det betyr at Nikola-raset på mandag påførte NEL et papirtap på rundt 83 millioner kroner (inkl. etterhandel). Dette er imidlertid kun 6 øre per NEL aksje.
Selv om også NEL falt kraftig på oppdateringene rundt Nikolas nye intensjonsavtale med General Motors, virker selskapet til å være noe mindre påvirket av Nikola-støyen. Aksjen har satt flere “all time highs” i løpet av de seneste handelsdagene og selskapets markedsverdi fortsetter dermed å vokse.
|
Artikkelforfatteren har ingen posisjoner i noen av de omtalte finansielle instrumentene, men det er ansatte på redaksjonen som eier aksjer i NEL.